Gezondheidsfondsen slaan handen ineen voor gezonde voeding
Hartstichting, Nierstichting, MLD Stichting en Diabetesfonds
Kinderen moeten zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige, gezonde en gelukkige volwassenen. Op dit moment loopt de jeugd in Nederland onnodig veel gezondheidsrisico’s die kunnen leiden tot gezondheidsschade op korte, maar ook lange termijn. Ongezonde voeding is, na roken, de belangrijkste vermijdbare oorzaak van sterfte en verloren gezonde levensjaren.
Ongezonde voeding leidt vaak tot ernstige gezondheidsproblemen en een verhoogde kans op (chronische) ziekten op volwassen leeftijd. Op dit moment eet en drinkt vrijwel niemand volledig gezond en heeft 1 op de 8 kinderen tussen de 2 en 18 jaar overgewicht, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Niet vreemd in een omgeving waarin ongezonde producten vaak goedkoper en op veel meer plekken verkrijgbaar zijn dan gezonde producten. En waar ook nog eens veel reclame voor wordt gemaakt.
‘Programma Gezonde Generatie, er is verandering nodig’
Vanuit het programma Gezonde Generatie, een initiatief van twintig gezondheidsfondsen, hebben daarom het Diabetes Fonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en de Nierstichting de handen ineengeslagen en de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG) opgericht. Doel van de Alliantie is dat alle kinderen eten en drinken volgens de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad en de daarop gebaseerde richtlijnen van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Bernique Tool, voorzitter van de AVGG: “Vanuit de alliantie maken we ons als gezondheidsfondsen gezamenlijk hard voor een maatschappij waarin gezond eten en drinken de standaard is voor de jeugd. Door de omgeving nú gezonder te maken met een ruim aanbod van gezonde voeding, heeft in 2040 ieder kind in Nederland een gezond voedingspatroon.
60 Procent van de jongeren eet teveel zout en suiker
De omgeving waar we in leven maakt het te makkelijk om ongezond en te veel te eten. We worden met zijn allen te veel verleid tot ongezond eten: op school, op het werk, op het station en in de supermarkt. Gemiddeld krijgen we meer dan dertig procent suikers binnen dan het maximum dat wordt geadviseerd door de Wereldgezondheidsorganisatie. Maar liefst zestig procent van de jongeren onder de achttien jaar eet nu te zout, terwijl dit schadelijk is voor hart, bloedvaten en nieren. Ook onze vezelinname voldoet niet aan de richtlijnen. Gezonde voeding kan verschillende soorten kanker in het spijsverteringsstelsel en chronische spijsverteringsziekten mogelijk voorkomen. Minder zout en verzadigd vet eten heeft daarbij een gunstig effect op de bloeddruk- en cholesterolwaarden en verlaagt het risico op hart-, vaat-, en nierziekten.
In een omgeving die overmatige consumptie van ongezonde voeding in de hand werkt, spelen supermarkten een sleutelrol. Zo’n zeventig procent van wat we eten komt immers via deze winkels op ons bord. Supermarkten hebben daarmee een grote invloed op ons voedingspatroon. Daarom zouden supermarkten zich vooral moeten richten op het inrichten van een gezonder assortiment, het promoten van verse en onbewerkte voeding en het aantal folderaanbiedingen voor frisdrank, snoep, koek en snacks omlaag brengen.Genoeg redenen voor het Diabetes Fonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en de Nierstichting om te onderzoeken hoe de supermarkten het ervan afbrengen.
Iedere supermarkt kan een gezonde supermarkt worden
Samen met Questionmark namen de vier gezondheidsfondsen het initiatief voor de Superlijst Gezondheid: een ranglijst die vergelijkt wat acht Nederlandse supermarktketens doen om hun klanten te ondersteunen bij het kiezen voor gezond eten en drinken. Het algemene beeld is dat supermarkten ongezonde keuzes nog te weinig ontmoedigen: zo is gemiddeld 82 procent van de aanbiedingen in reclamefolders ongezond, liggen bij vrijwel alle kassa’s snoep en chocolade voor het grijpen en hebben supermarkten zichzelf geen duidelijk doel gesteld om minder ongezonde producten te verkopen. Bernique Tool: “Deze Superlijst Gezondheid zien we als een nulmeting die inzichtelijk maakt dat er voor iedere supermarkt enorme kansen liggen om daadwerkelijk een gezonde supermarkt te worden. We roepen ze dan ook op om meer actie te ondernemen en zich aan hun beloftes uit het Preventieakkoord Overgewicht te houden.”
Een missie met impact
De samenwerkende gezondheidsfondsen vinden dat de overheid meer moet doen om supermarkten en de voedingsindustrie te verplichten eten en drinken gezonder te maken. Door de hoeveelheid zout, suiker en verzadigd vet in producten te verlagen en maatregelen te nemen die gezonde levensmiddelen goedkoper maken. Ook willen de gezondheidsfondsen dat gezonde voeding op meer plaatsen beschikbaar is en dat er een halt wordt toegeroepen aan de marketing van ongezond eten en drinken gericht op kinderen. Kortom: er ligt nog een schone taak voor het Diabetes Fonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en de Nierstichting. Bernique Tool: “Hopelijk wordt het een dankbare, want er is een wereld te winnen. Samen kunnen we dit, daar ben ik van overtuigd.”
Gezonde Generatie
Werken aan een gezonde basis, een gezonde leefstijl en een gezonde omgeving voor alle kinderen en jongeren van Nederland. Zodat ze zich energieker en gezonder voelen in sociaal, fysiek en mentaal opzicht. Twintig gezondheidsfondsen sloegen de handen ineen; zij startten het programmaGezonde Generatie. De fondsen verwachten op de middellange termijn een gezondere bevolking met minder chronisch zieken. En op de lange termijn zelfs een toename van de gezonde levensjaren van Nederlanders. Het doel? De gezondste jeugd van de wereld in 2040.”
Terug naar Overzicht Publicaties